شاخص اعتبار مصرف کننده یا Consumer Credit

شاخص اعتبار مصرف کننده یا Consumer Credit


شاخص اعتبار مصرف کننده یا Consumer Credit

اعتبار مصرف کننده یک نوع بدهی شخصی است که برای خرید کالاها و خدمات دریافت می شود . این شاخص مانده وام تسویه نشده مصرف کنندگان آمریکایی را نشان می دهد که همه ماهه بصورت اقساط توسط آنان پرداخت می شود . اگر چه هر نوع وام شخصی را می توان اعتبار مصرف کننده نامید ، اما این اصطلاح بیشتر برای توصیف بدهی بدون وثیقه که برای خرید کالاها و خدمات روزمره گرفته می شود ، استفاده می شود . با این حال ، بدهی مصرف کننده می تواند شامل وام های مصرفی وثیقه شده مانند وام مسکن و خودرو نیز باشد .

 

انواع اعتبار مصرف کننده

اعتبار مصرف‌کننده توسط بانک‌ها ، خرده‌فروشان و سایرین تمدید می‌شود تا مصرف‌کنندگان بتوانند کالاها را فوراً خریداری کنند و هزینه آن را در طول زمان با بهره پرداخت کنند .

به طور کلی به دو طبقه بندی تقسیم می شود : اعتبار اقساطی و اعتبار در گردش.

1 – اعتبار اقساطی : برای هدف خاصی استفاده می شود و برای مدت زمان معینی صادر می شود . پرداخت ها معمولا به صورت ماهانه در اقساط مساوی انجام می شود . اعتبار اقساطی برای خرید بلیط های بزرگ مانند لوازم اصلی ، ماشین و مبلمان استفاده می شود . اعتبار اقساطی معمولاً به عنوان انگیزه ای برای مصرف کننده ، نرخ بهره کمتری نسبت به اعتبار گردان ارائه می دهد . کالای خریداری شده به عنوان وثیقه در صورت عدم تعهد مصرف کننده عمل می کند .

2 – اعتبار در گردش : یک وام بی پایان است که ممکن است برای هر خریدی استفاده شود ( شامل کارت های اعتباری ) . اعتبار “در گردش” است به این معنا که خط اعتبار باز می ماند و می توان آن را تا سقف حداکثر به طور مکرر استفاده کرد ، تا زمانی که وام گیرنده حداقل پرداخت ماهانه را به موقع پرداخت کند .

 

مزایای اعتبار مصرفی

اعتبار مصرف کننده به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که برای خرید محصولات و خدمات ، پیش درآمدی دریافت کنند . در مواقع اضطراری ، مانند خرابی خودرو ، این می تواند نجات دهنده باشد.  از آنجایی که حمل کارت های اعتباری نسبتاً ایمن است ، آمریکا به طور فزاینده ای به جامعه ای بدون پول تبدیل می شود که در آن مردم به طور معمول برای خریدهای بزرگ و کوچک به اعتبار متکی هستند . اعتبار مصرفی در گردش یک صنعت بسیار سودآور است . بانک ها و مؤسسات مالی ، فروشگاه های بزرگ و بسیاری از مشاغل دیگر اعتبار مصرف کننده را ارائه می دهند .

 

معایب اعتبار مصرفی

عیب اصلی استفاده از اعتبار مصرفی در گردش ، هزینه ای است که برای مصرف کنندگانی که هر ماه کل موجودی خود را پرداخت نمی کنند و همچنان ماه به ماه ، هزینه های بهره اضافی دریافت می کنند .

 

چند نکنه در خصوص شاخص Consumer Credit

1 – اعتبار مصرف کننده نیز به عنوان بدهی مصرف کننده شناخته می شود .

2 – کارت اعتباری یا Credit Card یکی از اشکال اعتبار مصرف کننده است.

3 – طبق گزارش Experian ، میانگین موجودی کارت اعتباری یک آمریکایی در سال 2020 برابر با 5315 دلار بود .

4 – این شاخص با شاخص مخارج مصرف کننده و ضریب اطمینان مصرف کننده همبستگی دارد ، بدین معنی که افزایش این شاخص (یعنی گرفتن وام بیشتر توسط مصرف کنندگان) نشان دهنده اطمینان مصرف کنندگان به موقعیت مالی آینده شان و احساس راحتی در خرج پول می باشد .

4 – از آنجایی که این شاخص پس از دیگر شاخص های مخارج مصرفی خانوار از جمله فروش فروشگاههای زنجیره ای ، فروش اتومبیل ، اعتماد مصرف کننده ، خرده فروشی و مصرف شخصی منتشر می شود بنابراین بازار به این شاخص اهمیت زیادی نمی دهد .

 

روش تاثیر : به طور کلی ، رشد اعتبار مصرف کننده بر قیمت دلار آمریکا تأثیر مثبتی دارد . اگر عدد اعلامی بهتر از پیش بینی اعلام گردد تاثیر مثبت روی ارز می گذارد.

یعنی “واقعی” بیشتر از “پیش بینی” برای ارز خوب است ( ‘Actual’ greater than ‘Forecast’ is good for currency ) .

میزان تاثیر : کم

زمان انتشار گزارش : بصورت ماهانه ( حدود 35 روز پس از پایان ماه )

منبع انتشار گزارش : سیستم فدرال رزرو بانکی امریکا The Federal Reserve

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *